BLOG HEADER

BLOG HEADER

Friday, 23 December 2011

Kisah SMM 2011 : Cara Kita kah?

Assalamualaikum…

Lama da x menulis ek? Hurmmm ari ni juz nk sentuh something yg tak semua budak sebaya aku rasa penting or berguna utk dorang sebab kebanyakannya x berminat tentang benda2 macam ni. Al maklumla, zaman sekarang bukan mcm zaman dulu2. byk tarikan yg lagi menarik dari bnda ni. Kalo dkt U zaman mak2 n ayah2 kte, topik mcm bnda ni laa paling hangat dibincangkan. Nk dibandingkan dgn zaman sekarang.. hurm, jauh panggang dari api.. tol x?

Bru2 ni, 1 Malaysia panas jadinya bila disebarkan cerita anak Melayu menurunkan bendera pemimpin negara di PWTC. Hurmm anak MELAYU tuh... mungkin pada yg menentang, msti akan ckp cmnih ” bagus, 1 tindakan yg bijak!! Pegi ja****m laa dgn org tua tuh!!”. Pada pihak yg lainnya pula pasti akan mncemuh, mngutuk tindakan pelajar terbabit. Eh2, pelajar pulak tu... ish2, bru nk menapak dah pandai buat onar yer. Anak sapa laa tu..

Ish2.. pada hemat aku yg x bpe pandai ni laa kan, bukan xboleh siswa ato siswi ni aktif lam politik, boleh sgt2. Tapi berpada pada la jugak aktifnye. Kalo aku laa kena mcm tuh, aku malu weyhh. Korg xmalu ke?? Bukan saja nama sendiri, nama family, nama IPT, nama ISLAM pn buruk tau. Kte dengar2 cakap org2 kt negara luar tu x bertamadun la hape laa, tapi kte pon tiru cm dia jugak. Ada pasan x? Perbuatan turun2 bendera ni org asing je buat tau. Kat Malaysia ni lau jadi maknanya memang da terikut laa dgn perbuatan org x bertamadun tu. Sama je laa cm dorg tuh.

Yg aku xpaham tuh, ape laa yg budak tu dapat dgn menurunkan bendera tuh? Nak kata dapat duit, xde pulak. Nk kata dpt ganjaran, xde jugak. Ish.. xphm laa. Tu laa budak Melayu zaman skrg nih. Baru blaja tinggi setahun jagung, da buat kepala. Mcm mana laa org bukan Melayu nk hormat kte. Kte antara Melayu pon pecah2, byk ko pnye daulat nk org bkn Melayu hormat ko. Piigi daahh... Blaja da kt tmpat bagus, bakal cikgu lak tuh. Nanti agaknya lau da keje, kalo cikgu x betul, anak murid lagi laa x betul.. ye dok...? Nanti budak2 zaman depan ntah macam mana pulak laa perangainye.

Hai, kalo macam ni laa anak2 negara Malaysia zaman 2011 ni, ntah macam mana laa pulak anak2 zaman 2020 nanti yer. Bertambah tamadun kah atau bertambah kurang ajarkah mereka? Wallahualam.. dunia pon ntah ada ntah kan tidak lagi zaman tu. Cuma satu je pesanan pada remaja kt luar sana, selagi kte bergelar PELAJAR, dan selagi kte masih dalam tanggungan ibu bapa, bertindak laa dengan kewarasan akal, bukan dengan kenaifan hati.

p/s : maaf kalo input x berapa memuaskan. Masih lagi bertatih memulakan sesuatu yg agak berat. Pd pembaca yg bagaikan terkena tusukan pedang tatkla membaca, saya pohon, keluarlaa dari laman ini sebelum anda menambah dosa anda. Terima kasih. =)

0 comments:

Post a Comment