BLOG HEADER

BLOG HEADER

Saturday 14 January 2012

Kalaulah ada WHITE HOUSE Malaysia.... hurmmm...

Assalamualaikum sume…

Arini dapat satu idea nk tulis sal 1 benda neh. Semalam duk tengok tv kt History channel kt Astro. So tajuk dokumentari tuh `It`s Good To Be A President.` ermm dokumentari nih sal cte presiden2 yang pernah menetap di Rumah Putih dan tentunya yg pernah menjadi Perdana Menteri United States of America. B4 aku nk smpaikan apa yg aku rasa tentant cte tu smlm, jom kte baca sket sal Rumah Putih or The White House neh. Ada lagi yg xtau neh.

  • tempat tinggal rasmi presiden dan keluarganya selama masa dia memegang jawatan tersebut
  •    pejabat presiden
  •    terletak di 1600 Pennsylvania Avenue di Washington DC, dibina antara tahun 1792 hingga 1800.
  • direka oleh arkitek berbangsa Irish, James Hoban,  dengan kos pembinaan ketika itu sebanyak AS$232,371.83 (RM831,112.81)
  •    menjadi kediaman rasmi bagi setiap Presiden AS sejak John Adams iaitu Presiden kedua AS yang memerintah dari 4 Mac 1797 hingga 4 Mac 1801.
  • bangunan setinggi enam tingkat, termasuk dua tingkat bawah tanah, dengan keluasan lantai 55,000 kaki persegi.
  •  mempunyai 132 buah bilik, 35 bilik air, 412 buah pintu, 147 buah tingkat, 28 ruangan pendiangan, lapan buah tangga, tiga buah lif, sebuah gelanggang tenis, sebuah lorong permainan boling, panggung, trak untuk berjoging dan kolam renang. (WOW!!!)
  •   Ia menempatkan Kediaman Eksekutif (untuk keluarga Presiden), West Wing (Pejabat Presiden, Oval Office dan Pejabat Kabinet), East Wing (Pejabat Wanita Pertama) dan Pejabat Lama Eksekutif (menempatkan Pejabat Presiden dan Naib Presiden).
  • Di awal pembinaannya, White House boleh dikunjungi oleh orang awam, tetapi kemudahan itu kemudiannya ditamatkan kerana bimbang serangan pengganas
  •   Pada tahun 2007, kerja-kerja pengubahsuaian telah dilaksanakan di Press Briefing Room dengan penambahan kabel optik fiber dan skrin LCD untuk memaparkan carta dan graf tertentu. Proses tersebut menelan belanja AS$8 juta (RM28.5 juta) dan mengambil masa 11 bulan. Bahagian ini juga digunakan sebagai lokasi penggambaran untuk siri televisyen popular, The West Wing.
  • Presiden Nixon kemudian mencipta bilik media moden di atas kolam renang lama ketika pemerintahan Franklin D. Roosevelt (4 Mac 1933 - 2 April 1945), selain menambah lorong lane individu boling di bahagian tingkat bawah tanah.


Actually byk lagi bnda sal White House neh. Pndai2 laa korg cari lam tenet eh. Kalo pandai bukak FB n Blog sure2 laa pndai google bnda len kan. De ke org xreti cari fakta2 dunia lau da bukak tenet?? Hurmm nyway, bkn bnda sal tenet neh aku nk cte. Aku nk cte sal apa yg terlintas kt kpala aku time aku duk nengok cte neh.

Secara amnya, aku rasa korang pon tau kn yg smpai skg neh, USA dah ada 44 org Presiden yg pernah memerintah dan prnah melakukan pelbagai perubahan ke atas White House neh. So, yg melayang2 lam pikiran aku time tuh, kalolah kerajaan Malaysia buat Rumah Presiden cmneh dan membuat pelbagai perubahan yg menelan belanja berjuta2, aku rasa, memang terbalik kot negara kte neh. Ntah jadi apa ntah xtau laa.

Tapi nasib baik jugak laa kte pnye PM2 aku rasa still waras lagi laa kot dri presiden2 USA neh. Mana x nya, lam umah sendiri pon nk buat lane boling. Giler ke hape?? Haaa, sebabnya rakyat kt USA ni bukannya sihat sgt mental dorg. Dorg kalo dah taksub dgn satu bnda neh, dorang akan buat tanpa usul periksa. ( aku rasa kte pon xlama lagi jd gini). Presiden2 dorg xleh merayap kemana2 tanpa ada Agent Secret Service dorg. Sebab tu kalo trjmpa dorg neh kt mana2, jgn harap kla ko nk dekat cz agent dia sentiasa ada even lam White House sendiri!! Kat Malaysia neh, aku rasa kte blh lagi kot jmpa Tun Mahathir kt Konikuniya, kdai buku kt KLCC tuh. Tu pon pngawal dia jauh sket je dari dia. Siap dia tegur kte ag ada tauu!!!  Kat US, jgn harap laa president dorg nk wat cmtuh. So, dlm erti kata lain kte UNTUNG!!.

 Selain tu, presiden2 USA neh ada satu tmpat yg dipanggil Kem David, utk mereka sekeluarga beriadah, jauh dari rakyat. Menariknya, Kem David ini xwujud langsung atas peta USA. Means, ianya sgt2 secret dan khabarnya xramai pon yg tau kewujudan kem nih. Kt malaysia neh ada ke tmpat secret utk PM2 kte?? Ermm, ntah laa, xsmpat nk selidik. Huhu.. pndai2 laa korg.

Agak2 korang laa, kalo betul ada WHITE HOUSE kt Malaysia neh, rakyat setuju x? Alangkan MB ada rumah eh salah2, Mahligai besaq pon org saman, blm lagi PM ada rumah besaq. Tol x? Hurmm pasal pe dia wt rumah besar2 tu pon aku xtau laaa. Kalo aku laa jadi dia, aku buat rumah tu cukup2 utk ahli keluarga aku, muat2 utk kerabat aku datang umah aku. Then duit yg lebih2 tu of coz laa salur kt tmpat betul n one more thing, aku rela beli tanah byk2 smpai habis juta2 ringgit then aku wakafkn suh dorg buat masjid, surau or tanah kubur. Kn lagi bagus lau gtu.

Buat masa ni aku rasa rakyat Malaysia da hilang sket2 tamadun yg ada. Kalo sejarah kata, org zaman batu dulu xada tamadun, aku rasa dia silap kot. Sapa laa aku nk kritik sejarah kn, tapi aku rasa korg pon blh tgk dunia hari ni mcm mana. Xpayah g jauh2 nk tgk betapa tamadun ato x rakyat negara org, tgk negara sendiri sudah. Yg sgt2 pelik, org2 yg bak kata pepatah yg aku buat sendiri, ”rumah kata bye, kubor kata hye”, org2 ni laa jugak yg mencetuskan ketidaktamadunan ( adoi btul ka ku eja??) generasi2 pelapis. Kalo yg tua pon da sewel, apatah lagi yg mudanya. Haiii, nmpaknya tahun2 akan dtg ni penuhlaa wad sakit mental yek.


p/s : hny utk bacaan ringan. Kalo nk ambik berat, tu ko pnye pasal. Aku juz kuarkan ape yg aku rasa. Kalo ko terasa, there is something wrong wit u! =)

0 comments:

Post a Comment