BLOG HEADER

BLOG HEADER

Thursday 12 September 2013

Bukan Hanya Sekadar Nama


ASSALAMUALAIKUM



    Hai semua !! pekaba rini? hopefully semua sihat2 laa ye. so berkaitan dengan tjuk entry kali, nk cte sikit la besarnya kuasa Allah sehinggakan nama setiap manusia yg diberi oleh ibu bapa kte mempunyai maksud-maksud tertentu yg membawa ke arah kebaikan. ini termasuklah nama panggilan kpd setiap individu. kalo korang perasan lah kan, zaman skrg nama anak2 modennye lah kan. smpai nk tergeliat tergeliut lidah nak mnyebut. bdk2 millenium mcm kte ni xpela, Allah berikan kte pngetahuan utk mnyebut nama yg jarang didengar dan kadang2 pelik2 bunyinya. buatnya mak ayah kte yg skrg ni dh smpai waktu emasnya. mcm mana laa nk mnyebut ye nama yg sebegitu rupa? harus terkeluar gigi palsu (jika ada) tatkala mnyebut. hehehe


aku rasa korang pon msti pnah jmpa nama2 yg agak moden zaman skrg. yg moden dan senang nk disebut tu xkisahla. yg moden dan susah nk sebut itu masalahnya. lps tu 1 hal lagi, dah bg nama smpai 3 - 4 patah perkataan, nama pggilannya alahai ciput aje. cmne tu? xpayah la pegi jauh2. kte tgk nama kte. aku bangga kot dgn nama aku walopon satu masa dulu aku rasa kenapa la mak ayah aku duk bagi kt aku nama `Nur Amalina` ni. sbb masa aku skolah rendah dlu, pnyanyi dangdut Amelina tu tgh top gile. hahaha. so bila aku sebut je nama aku xkisahla, kt ckgu ke, kt kwn2 mak atau ayah aku ke, dorang mesti reply gini ` ooo Amalina dangdut tu ye`. yg xtahan tu, ada yg siap suh aku nyanyi lagu dangdut plakdah. APTB. dah la masa kecik2 dlu aku ni cengeng orangnya. silap sentuh sikit kompom la ujan turun selebat-lebatnya. hahaha So bila ayah explain yg nama aku ni maksudnya Cahaya Harapan, bila dah besar baru aku tau ape kena mngena diri aku dgn nama aku tu. disebabkan aku ank sulung, secara x langsung aku jgk harapan keluarga. Ya Allah, masa skolah dlu xtau pon bnda2 cmtu. aku ikut kepala angin aku je nk blaja ke x. bila dh pegang duit sndiri, n bila tgk adik2 dah besar, mak ayah pon dh berusia, baru la aku phm sepaham2nya maksud nama tu. terima kasih mak dan ayah sbb besarkan akak. akak xrasa akak dah bls jasa mak ayah. tapi akak akan cuba sedaya upaya akak utk berikan yg terbaik utk family kte. amin.


selain drpd tu, nama panggilan jgk trmasuk dlm makna utk diri kte. masa kecik2 dulu org pggil aku `AMA`. bila dh bsr aku buat nama pggilan sendiri. antaranya `ALIN`, `INA`. sbb kalo aku ckp kt org nama aku `ama` , ada setengah org dia gelakkan aku. mcm xpnah dgr. then ada yg ejek nama pggilan aku cam nama India la hape la. sedih tau bila berhadapan dgn org2 cetek pmikiran cmni. maaf ckp ye. sekurang2nya nama `Ama` tu ada lam Al-Quran. alhamdullilah ada makna jugak nama tu rupanya. so now skrg ramai org pggil aku `AMAL`. So xde sbb la plak kan nk kena gelak lagi sbb nama `AMAL` tu mmbawa maksud yg baik. disebabkan dh ada byk sgt nama pggilan ada org tny, nk pggil yg mana 1. aku kata mana2 pon blh asalkan nama aku dan maksudnya baik.


Nama itu juga satu doa. aku pnah terserempak dgn 2 org budak ni kt dlm lif kt umah sewa aku. smpai kt tgkat 3 ada sorang lg budak masuk. budak tu gelap orangnya. kwn2 bdk yg lagi 2 org tu kot sbb saling mnyapa antara satu sama lain. yg buat aku sedikit trkejut tu bila kwn dia tu pggil dia dgn nama ` KELING`. Maybe bdk tu masih xbpe phm lagi betapa kesiannya dia bila dipanggil dgn nama sebegitu. jadi, elakkan la jugak memanggil sesapa shj di kalangan kte dgn nama2 yg tiada makna dn memalukan. mmg mungkin pada asalnya hanya ingin bergurau, tp xsemua org boleh diajak bergurau. kena ingat kesannya keatas budak tersebut bila dia dah besar. dia xakan lupa org yg pggil dia dgn nama yg memalukan. 


kesimpulannya, kte sebagai future parents atau pon sebagai parents perlulah beringat kalo nk letak nama anak2 tu jgn smpai nnt org nak baca talkin pon susah nk sebut nama dia. selain nama yg baik, nama panggilan juga biarlah baik. so, smpai cni sje nukilan kali ni. happy reading ! =)




p/s : org2 putih sana pon dh letak nama anak2 dgn nama `Muhammad`. org kte makin lama makin taksub dgn nama org putih dan melupakan nama `Muhammad`. nauzubillah.


0 comments:

Post a Comment